09/357 75 21

directie@vbs-bijenkorf.be

Akkerken 2, 9940 Sleidinge

VRIJE BASISSCHOOL DE BIJENKORF

Sport bij de lagere klassen

sport op school

algemene werking

Om de sportlessen en -activiteiten vlot en zo veilig mogelijk te laten verlopen, maken we de volgende afspraken :

Kleuterschool :

• Sportieve, gesloten schoentjes zijn nodig voor een veilige sportles.
  • Voor de meisjes liever geen rokjes op donderdag en vrijdag, want dan bestaan de oefeningen vooral uit klimmen en klauteren.
  • Zorg ervoor dat kinderen met lang haar, hun haar vastbinden in een staartje.
  • Sieraden laat je op de dagen dat jouw kind sport heeft beter thuis.

Lagere school :

• De kinderen sporten met t-shirt en gymbroekje van de school. Voorzie turnpantoffels of propere sportschoenen.
  • Elke vakantie gaat de sportkledij mee naar huis voor een wasbeurt.
  • Wanneer de gymkledij niet tijdig kan gewassen worden voor de volgende gymles,  vragen wij je kind een andere sportshort en  t-shirt mee te geven.
  • Elk jaar zijn er problemen met gymkledij die in een verkeerde gymzak terecht komen of die verloren gaan. Daarom vragen wij de gymzak, sportkledij en pantoffels duidelijk te voorzien van de naam. Wanneer dit niet in orde is tegen begin oktober, zullen wij de naam erin schrijven met stift.
  • Omdat je kind veilig zou kunnen bewegen, vragen wij dat de lange haren stevig worden samen gebonden en platte speldjes te gebruiken. Hou de haren uit het gezicht met een haarlint.

Sieraden, zoals grote, lange oorbellen, uurwerken, armbanden en ringen worden om veiligheidsredenen uitgedaan.

• Om te voorkomen dat de gympantoffels uitvallen en om geen last te hebben van blaren, vragen we sokken te dragen in de pantoffels. Kleine sokken zijn soms niet voldoende om blaren te verhinderen.
  • De leerlingen mogen een flesje water meebrengen tijdens de gymles.
  • Indien je kind om medische redenen niet kan of mag deelnemen aan de sport- of zwemles, wensen we een doktersattest of een briefje van de ouders. Wie niets kan voorleggen, sport gewoon mee.
  • Let op, alle inschrijvingsstroken betreffende brieven met een uitnodiging tot deelname aan een sportactiviteit worden terugop de school verwacht. Op deze brieven staat ook : “Mijn kind zal niet deelnemen”. Zo kunnen we nagaan als je kind de brief thuis heeft afgegeven.
  • Wanneer je kind deelneemt aan een buitenschoolse sportactiviteit, vragen wij dat zij/hij de gymkledij aan doet, zo kunnen wij onze leerlingen vlug herkennen.

Zwemmen:

• Jongens : Zwemshorts zijn niet toegelaten.
  • Meisjes : Graag een eendelig zwempak, bikini’s zijn niet toegelaten.
  • Badmutsen zijn verplicht. Er wordt een badmuts via school gekocht. We werken met vaste kleuren volgens het zwemniveau van uw kind.

Dank om hiermee rekening te houden. Wie nog vragen of bemerkingen heeft, mag steeds langskomen om deze te bespreken.

Juf Eveline en juf Stephanie

Tip !

Kinderen zijn van nature beweeglijk. Ze houden van spelen, rennen en bewegen spelenderwijs. Dit draagt bij tot een goede gezondheid. Regelmatig bewegen, is voor hen namelijk net zo belangrijk als evenwichtig eten, voldoende slaap en frisse lucht. Het houdt ze fit, alert en is goed voor hart -en bloedvaten. Het zorgt voor stevige gewrichten en botten, een betere zuurstofopname door de longen en een vlottere spijsvertering. Vooral tijdens het groeiproces zou voor het beenderstelsel beweging minstens even belangrijk zijn als het dagelijks drinken van een glas melk.

Copyright © 2024 Web en Meer. All Rights Reserved.